[Dunder-users]Nätverksarbete i eftermiddag påverkar förbindelsen till NSC

Tomas Wilhelmsson tomas.wilhelmsson at smhi.se
Tue May 27 12:17:24 CEST 2008

Hejsan Dunder- och Tornado-användare!

I torsdags (om jag minns rätt) så hade vi störningar i kommunikationen
till NSC på grund av arbete med den nya fiberförbindelsen mellan
Norrköping och Linköping. Arbetet då fick till slut avbrytas, men i
eftermiddag så ska det göras nya försök. I SMHIs Driftinformation
http://www-int/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=3260 står det:

> Under eftermiddagen 27/5 tvättar vi fiber och gör ett nytt försök att
> få igång den nya förbindelsen mellan SMHI och NSC. Under tiden 13.30 -
> 16.30 kommer hopkopplingen med SMHI vara nere under flera korta
> perioder i samband med fibertvätt. Mellan 16.30 och 18.30 blir det
> lite längre avbrott då vi försöker koppla in nya förbindelsen igen.
> Detta kan påverka användare som jobbar interaktivt mot NSC.

Så räkna med störningar i eftermiddag!

Vänliga hälsningar,
Tomas

PS. Ett tips för er som vill kunna jobba utan avbrott är att logga in
via en dator utanför NSC och SMHI, t.ex. på ECMWF.  Men se då till att
ert dunder/tornado lösenord inte skickas i klartext, dvs logga in på
ECMWF med "ssh ecanvändarnamn at ecaccess.ecmwf.int" och absolut inte med
telnet.