SV: [Gimle-users] gimle-job

Torben.Koenigk Torben.Koenigk at smhi.se
Thu Feb 19 08:35:19 CET 2009

Hej

Jag hade det några gånger att jag måste vänta flera timmer på gimle för
att köra en jobb med 8 timmer körtid. Jag vet inte om det är
oakzeptabelt men det är i alla fall ganska långt.  Men jag håller med
med Magnus att en för låg begränsning (eller begränsning överhuvudtaget)
kan vara sub-optimalt så länge bara några använder kör på gimle.
Personligen tror jag att det vore bra att ha en relativ hög begränsning,
kanske 50%, men ge användaren möjligheten att uttnyttja mer noder så
länge det inte leder till väntetid av andra användare. Man kan säkert
konstruera någonting så att körningen som överskrider gränsen ställs i
kö när nya använder vill också köra på gimle och börjar igen när det
finns plats. Så gör man det i alla fall på Deutsches Klima Rechenzentrum
och det är egentligen fair eftersom det uttnyttja noder när det finns
plats och ställer säker att ingen måste vänta lång tid.

Mvh
Torben