[Gimle-users] gimle-job

Peter Kjellstrom cap at nsc.liu.se
Thu Feb 19 09:35:48 CET 2009

Dags och bidra med lite (tråkig) teknisk information från NSCs sida...

On Thursday 19 February 2009, Torben.Koenigk wrote:
> Hej
>
> Jag hade det några gånger att jag måste vänta flera timmer på gimle för
> att köra en jobb med 8 timmer körtid. Jag vet inte om det är
> oakzeptabelt men det är i alla fall ganska långt.  Men jag håller med
> med Magnus att en för låg begränsning (eller begränsning överhuvudtaget)
> kan vara sub-optimalt så länge bara några använder kör på gimle.
> Personligen tror jag att det vore bra att ha en relativ hög begränsning,
> kanske 50%, men ge användaren möjligheten att uttnyttja mer noder så
> länge det inte leder till väntetid av andra användare.

Det här är inte enkelt. Då Gimle inte kan göra något med ett jobb som startats
(annat än att döda det eller låta det gå klart) betyder din idé i praktiken
att man bara ska tillåtas nytja >50% om ens jobb är "korta".

> Man kan säkert
> konstruera någonting så att körningen som överskrider gränsen ställs i
> kö när nya använder vill också köra på gimle och börjar igen när det
> finns plats.

Ingen av SMHI-resurserna på NSC har den möjligheten. Systemet kan inte
tillfälligt stoppa och sedan återstarta ett jobb.

/Peter K

  Peter Kjellström               | E-mail: cap at nsc.liu.se
  National Supercomputer Centre  |
  Sweden                         | http://www.nsc.liu.se