[Gimle-users] Behov av job klasserpåGimle

Per.Unden Per.Unden at smhi.se
Thu Feb 19 12:30:12 CET 2009

Hej allihop,
Jag skulle vilja se att det införs ett system med olika köer och
begränsningar på Gimle för att det är ett återkommande problem för våra
användare och vad jag hört även på Rossby.
Jag tror att vi får ta nackdelen av ett viss underutnyttjande mot att
våra forskare inte kan få igenom sina korta utvecklingsjobb eller vänta
orimligt länge för varje cykel i experimenten. Det leder till sämre
produktivitet och otrivsel i allmänhet och arbetstiden är faktiskt
dyrare än alla CPU tider tillsammans.
Detaljerna får experter utforma och beror på vad som är praktiskt
möjligt, men något som:

Class  / priority

Ultra-long    > 2 days   < 48 nodes    on special requests / weekends ?
Low prio     < 2 days   < 48 nodes     max 1 per user
Normal      < 1 day    < 24 nodes    max 2 per user
High        < 1 hour   < 48 nodes    max 1 per user
Very short  < 10 mins  < 24 nodes    max 2 per user

Detta är ett exempel och man bör arbeta ut vad gränserna bör vara
utifrån användarerfarenhet.

Mvh
Per Unden